به گزارش شهرآرانیوز؛ دنیای خودرو در سالهای اخیر دستخوش تغییر و تحولات بزرگی شده است. در این مطلب نگاهی داریم به بهترین پیشرفتهای صنعت خودرو در ۵۰ سال گذشته.
خودروها در طول ۵۰ سال گذشته به شدت تغییر کرده اند. ایمنی بالاتر، مصرف بهینه سوخت، کاهش آلایندگی محیطی و راحتی بیشتر، نمونهای از این تغییرات هستند. با افزایش چشمگیر تعداد خودروهای برقی و در نتیجه زیاد شدن قابلیتهای خودران خودروها، باید شاهد تغییرات بیشتری هم باشیم. خودروهای برقی آینده زمین هستند و شاید جالب باشد که بدانید تمامی کارخانههای پرچم دار تولید خودرو، بخش تحقیقات و توسعه پیش رانههای احتراق داخلی خود را تعطیل کرده اند. در ادامه سه مورد از مهمترین پیشرفتهای صنعت خودرو در ۵۰ سال گذشته را باهم مرور میکنیم.
خودروهای جدید سطح بسیار بالاتری از راحتی را به راننده میدهند. اتاق خودروهای امروزی بسیار ساکت است، صندلیهای جدید، نرمی و راحتی خاص خود را دارند و گاهی به گرمکن صندلی نیز مجهز هستند، سیستم تعلیق در خنثی کردن ضربات ناشی از سطح زمین بسیار موفق عمل میکند و مهمتر از همه، سیستم تهویه هوا چیزی فراتر از حس راحتی را به ما میدهد.
تمام این امکانات، لذت بیشتری در زمان رانندگی در اختیار ما میگذارد. وانتهای باری در قدیم جزو خودروهایی بودند که کمترین سطح امکانات را داشتند و فقط برای کار و جابه جایی از آنها استفاده میشد، اما وانتها و پیکاپها اکنون با قابلیتهای تجملاتی خود، به ویژه در کشور آمریکا، طرف داران خاص خود را دارند.
کمربند ایمنی یکی دیگر از اجزای جدایی ناپذیر خودروهای امروزی است. وجود کمربند ایمنی از سال ۱۹۶۰ به صورت قانون اجباری در طراحی خودروها بوده است و در تمام دنیا، قوانین سفت و سختی برای استفاده از کمربند ایمنی وجود دارد.
برای مثال در کشور آمریکا، کمربند ایمنی سالیانه جان ۱۲،۰۰۰ انسان را نجات میدهد. آمار مختلفی برای بررسی مؤثر بودن کمربند ایمنی وجود دارد که شاید در جزئیات با هم تفاوت داشته باشند، اما همه آنها به کاهش چشمگیر تلفات مالی و انسانی اشاره میکنند. برای سرنشینان صندلی جلو آمار مرگ و میر از ۲۵ درصد تا ۶۰ درصد کاهش داشته است.
اگر نگاهی به خودروهای کلاسیک بیندازید متوجه میشوید که صندلی بیشتر آن ها، فاقد پشتی سر است. پشتی سر چیزی فراتر از وسیلهای برای راحتی شما در رانندگی است و نقش مهمی در ایمنی خودرو و سرنشینان دارد. در آمریکا وجود پشتی سر صندلی تا قبل از سال ۱۹۶۹ جزو گزینههای انتخابی در خودروها بود و بعد از این تاریخ بود که وجود آنها در تمامی خودروها اجباری شد و شاهد کاهش تلفات انسانی تصادفها تا ۱۷ درصد بودیم.